Bezpečí pro sdílení osobních pocitů

27
Srp

„Ahoj, dneska se mám špatně. Neva, že to říkám?“ Svěřuje se šestnáctiletá Petra, která právě přichází na klub.

Pracovníci vědí, jak je někdy těžké pro mladé lidi vyrůstat v dnešním světě. Proto se na klubu snaží vytvářet takové podmínky, ve kterých by klienti pocítili bezpečný prostor i pro sdílení svých osobních záležitostí.

Petra je již dlouhodobou uživatelkou NZDM Bedna, ale teprve po roce, kdy se s pracovníky mohla setkávat, začala sdílet i svůj osobní svět.

Jak k tomu vůbec došlo? Pracovníci reagují na konkrétní potřeby klienta. Petra se vždy zdála být více uzavřená a opatrná v čemkoliv, co na klubu sdílela. Zpočátku se jí pracovníci snažili vtáhnout
do volnočasových aktivit, při kterých se mohla více uvolnit. Přesto na ní nikterak netlačili a respektovali její osobní tempo. Zároveň s ní uměli být i „jen tak“. Beze slov a bez ptaní s ní sdíleli jeden prostor.
Po nějaké době Petra za pracovníky přišla sama a oslovila je s prosbou, zda by si mohla s někým popovídat.

Ukázalo se, že trpělivost pracovníků a respektování jejího osobního tempa bylo velmi zásadní.

Petra žije se svou matkou a několika dalšími sourozenci na ubytovně. Mnohdy se potýká s diskriminací a rasismem. Vzhledem k tomu, že se často stará o své mladší sourozence, nemá čas na kamarádky a také její matka je stále vytížená, nemá dostatečný prostor pro sdílení svých osobních témat. Tedy takový prostor, který mladá dívka v jejím věku potřebuje.

Sama říká: „Mám ráda svou maminku, ale když s ní chci mluvit a svěřit se, tak to nejde. Skoro vždycky mi vynadá. Prej, že jí s tím jen zatěžuju. A když mi řekne, ať jdu ven za kámoškama, tak je mi hrozně. Páč jich moc nemám. A tak jsem ráda, když můžu být tady a nemusím se bát říct, co zrovna cejtim. Někdy toho je fakt hodně.“

Uživatelé Bedny mají prostor pro to, být sami sebou, pracovníci jim naslouchají, a pokud si to uživatelé přejí, pak jim i rádi poradí a pomůžou. Někdy je těžké se otevřít a mít přitom pocit, že je druhý poslouchá a hlavně má zájem. Pracovníci z NZDM Bedna ví, že je důležité se svými klienty i jen tak být. Přijmout je takové, jací jsou a dopřát jim bezpečné zázemí, kam se mohou vracet, když v sobě takovou potřebu naleznou.

Výsledky práce kontaktního pracovníka z nízkoprahového zařízení nespočívají jen ve statistických údajích a konkrétních faktech o tom, v čem všem možném a jakým způsobem klientovi pomohli změnit jeho život. Ačkoliv se pracovníci snaží být podporou pro děti a mladé lidi, hledat s nimi jejich aktuální zakázky, na kterých by mohli pracovat, rozvíjet jejich osobnost a pracovat na problémech, které je zatěžují, důležitou součástí mohou být také jenom střípky něčeho nepatrného, co zanechá „stopu“ v životě klienta.