Helena (23) – získání syna do péče, příběh z COM.PASSu

10
Dub

Helena je klientkou TP COM.PASS od června 2017. Po roční pauze, kdy klientka služby nevyužívala (od podzimu 2017 do zimy 2018), se ke konci roku 2018 obrátila na službu s tím, že by si potřebovala zařídit podmínky pro návrat syna zpět do péče. Klientka po porodu neměla připravené podmínky, protože syn se měl narodit nemocný a měl být od narození nějakou dobu v nemocnici. Syn se naštěstí narodil zdravý a tím pádem klientka neměla připravené potřebné věci (postýlku, kočárek, oblečení, hygienu, jídlo), aby mohl jít do péče matky. Obrátila se tedy na pracovnici a vše začalo v novém roce schůzkou, kde byla klientka, pracovnice TP CP a pracovnice OSPOD.  Společně se založil individuální plán, který obsahoval nutné kroky pro možnost získání syna zpět z pěstounské péče na přechodnou dobu. Klientka si za podpory pracovnice zařídila kočárek, oblečení, hygienu a začala aktivně pracovat na bytové i finanční situaci. Koncem února proběhl soud, který rozhodl o svěření syna zpět do péče matce. Před předáním syna proběhla znovu společná schůzka s pracovnicí TP CP a OSPOD a klientky. Tam se domluvilo, jak bude vypadat den předání. Klientka požádala pracovnici, zda by u předání byla s ní, protože ten den bude muset zařídit mnoho věcí – potvrzení rozsudku, vyzvednutí syna, jet k lékařce na očkování, schůzka na dávkách hmotné nouze kvůli nahlášení nově posuzované osoby a požádání o rodičovský příspěvek. Den předání proběhl, ráno klientka zjistila, že ještě není stále pravomocný rozsudek a proto nemusela na soud a na úřad práce. Po předání tedy klientka s pracovnicí navštívila pediatričku, proběhlo očkování a syna si mohla konečně odvést domů. Helena během spolupráce získala v pracovnici důvěru a do budoucna nebude váhat se na pracovnici znovu obrátit.

Pracovnice viděla velké výhody ve spolupráci s pracovnicí OSPOD s domluvením společných schůzek a společného individuálního plánu, také bylo přínosné vidět klientku v komunikaci s pracovnicí OSPOD.

Rozhodující v tomto případě byla klientčina motivace a doprovázení od pracovnice, které spočívalo také v  neustálé podpoře a stíráním  obav klientky.

 

Příklad dobré praxe zpracovala terénní pracovnice sociální služby Terénní program  COM.PASS organizace PONTON, z.s. Mgr. Petra Káčerková (kacerkova@ponton.cz, 774 433 395)