NZDM Bedna je sociální služba určena dětem a mladým lidem od 6 do 20 let. Není tedy úplně neobvyklé, že někteří z našich klientů řeší i rodičovské starosti. Když jde o klienty, kteří našich služeb využívají dlouhodobě, často dobře vědí, že se na naši službu mohou obrátit – a také to udělají. U mladých dospělých je poslední dobou velmi využívaným komunikačním prostředkem Facebook. Za poslední tři měsíce proběhlo několik podobných kontaktů – ráda bych se s vámi podělila o dva z nich.
První se týká dvacetileté Hany, která se na nás obrátila s žádostí o pomoc kvůli umístění jejího syna do MŠ. Pracovnice jí prostřednictvím chatu poskytla základní informace o zápisech dětí do MŠ, kontakty na MŠ v okolí jejího bydliště a vysvětlila jí postup, jaký je nyní z její strany třeba. Hned následující den se Hana ozvala, že pro syna zařídila místo ve školce. A následující týden poslala fotky syna, jak jde do MŠ, připojila poděkování a sdílela jeho první zážitky se zapojením v novém kolektivu.
Druhý příběh je o Nině. Obrátila se na nás s prosbou o radu v situaci, kdy se svým přítelem čeká dítě a má obavy z reakce svých rodičů. I s ohledem na to, že ještě není zletilá, se obává toho, že jí budou těhotenství rozmlouvat. Ona je však rozhodnutá si dítě nechat, ve vztahu s přítelem je spokojená a těší se na to, až budou rodina. S Ninou jsme se v domluveném osobním setkání zaměřili na sdílení jejích pocitů, podpořili jsme jí v tom, že je to především její těhotenství a jen ona sama o něm může rozhodovat. Vyhledali jsme na internetu informace o možnostech zplnoletnění, které jsme si ještě ověřili telefonicky u pracovnice OSPOD. Nina odcházela se slovy, že jí spadl kámen ze srdce, a bylo to na ní vidět. Po nějaké době ji pracovnice přes Facebook oslovila s dotazem, jak se má a jak vše dopadlo. Sdělila, že rodiče informaci přijali docela dobře. A že nyní její přítel shání lepší práci, aby mohl vydělat na kauci na byt, aby nemuseli bydlet na ubytovně. Pracovnice jí zopakovala, že i nadále platí, že pokud by s něčím potřebovala pomoci, může se na nás obrátit.
V obou zmíněných případech mohl pracovník díky komunikaci přes sociální síť slyšet od klienta i zpětnou vazbu – jak jeho příběh pokračoval, jestli se podařilo to, co bylo v plánu. Každý, kdo pracuje s lidmi, ví, že vždy je lepší vědět, že má taková práce nějaký dopad. A dobrý konec v těchto příbězích je už pověstnou třešničkou na dortu.